María Eloísa Martín
E-mail: [email protected] CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/0651643598094686 RG: www.researchgate.net/profile/Eloisa_Martin2 Academia: https://dubaimonsters.academia.edu/EloisaMartin |
É professora Associada do Departamento de Sociologia e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) do IFCS/UFRJ. Foi Vice-Presidenta (Publicações) e Coordenadora do Comité de Direitos Humanos da International Sociological Association (2018-2023). É pesquisadora associada do Instituto Latino-Americano (Universidade Livre de Berlin) e da Universidade dos Emirados Árabes Unidos. Tem lecionado como professora, professora visitante e ministrado cursos em mais de 37 universidade em 28 países, e conta com mais de 20 anos de experiência como editora acadêmica em periódicos nacionais e internacionais. Atua principalmente na área de Sociologia da Religião (especialmente catolicismo e religiosidade popular), Sociologia da Comida, e Geopolítica do Conhecimento. Atualmente desenvolve pesquisas sobre Sociologia da Comida na interfase e com os
temas de identidade nacional, patrimônio e migração nos países do GCC.
temas de identidade nacional, patrimônio e migração nos países do GCC.
Projetos em Andamento
From kitchen to cuisine: food and cultural change in contemporary UAE
From a perspective of social sciences, food is never simply cooked or eaten: social, cultural, historical, class, ethnic, gender, religious constraints perform and are performed in the everyday practices of preparing and consuming aliments. Food is a marker of cultural capital and class distinction, is a medium for the expression of the social hierarchies and tensions, and plays an important role articulating the nation as an imagined community.In the globalized consumer society, food choices were styled and sensitized, and gastronomy ceased to be an elite kitchen to somehow become a fashionable commodity. When, where and how Emirati food is prepared and consumed? Who is cooking Emirati food in domestic and professional kitchens? How is the relation of new generations (whose palates where socialized with a broad range of international offer) with Emirati food? How it is presented as national heritage in restaurants and for the international market in festivals and Culture Centers? What is kept, what is lost? How Emirati food is gentrified (in taste, in visual, in selection of ingredients) in order to be presented as authentic heritage for foreigners and as a cultural marketable product? Is Emirati food entering in a process of ethnicization in order to be preserved? What are the cultural elements that differentiate Emirati food from the generic Arab food, and how these features are negotiated in professional kitchens? Is it possible that Emirati food becomes a cuisine (as French or Southeast Asian)? And if so, what are the transformations it is going though in order to be appreciated by the globalized food market? These are some of the questions that leads this research and organize my inquiry agenda.
O sagrado no mundo contemporâneo: para além da religião
Trata-se de um empreendimento guarda-chuva que combina diversos esforços de pesquisa que venho realizando há mais de 15 anos, observando o sagrado para além da religião, e que se relaciona com minha proposta teórica de analisar "religião"; apenas como uma experiencia especifica do mais amplo leque do sagrado. O conceito chave nessa pesquisa é "práticas de sacralização". Falar em práticas de sacralização nos permite: 1) evitar as concepções dualistas que dividem em sagrado e profano; 2) evitar o inatismo apriorístico das definições clássicas, focando nos processos e não em ontologias; 3) aceder aos "híbridos", que combinam "religião" com política, arte, música, economia etc. de formas que excedem o modelo modernocêntrico de divisão em esferas. Os projetos específicos que contribuem nesse esforço maior incluem: música, fã clubes, futebol, política, "seres extraordinários"; dentre outros.
From a perspective of social sciences, food is never simply cooked or eaten: social, cultural, historical, class, ethnic, gender, religious constraints perform and are performed in the everyday practices of preparing and consuming aliments. Food is a marker of cultural capital and class distinction, is a medium for the expression of the social hierarchies and tensions, and plays an important role articulating the nation as an imagined community.In the globalized consumer society, food choices were styled and sensitized, and gastronomy ceased to be an elite kitchen to somehow become a fashionable commodity. When, where and how Emirati food is prepared and consumed? Who is cooking Emirati food in domestic and professional kitchens? How is the relation of new generations (whose palates where socialized with a broad range of international offer) with Emirati food? How it is presented as national heritage in restaurants and for the international market in festivals and Culture Centers? What is kept, what is lost? How Emirati food is gentrified (in taste, in visual, in selection of ingredients) in order to be presented as authentic heritage for foreigners and as a cultural marketable product? Is Emirati food entering in a process of ethnicization in order to be preserved? What are the cultural elements that differentiate Emirati food from the generic Arab food, and how these features are negotiated in professional kitchens? Is it possible that Emirati food becomes a cuisine (as French or Southeast Asian)? And if so, what are the transformations it is going though in order to be appreciated by the globalized food market? These are some of the questions that leads this research and organize my inquiry agenda.
O sagrado no mundo contemporâneo: para além da religião
Trata-se de um empreendimento guarda-chuva que combina diversos esforços de pesquisa que venho realizando há mais de 15 anos, observando o sagrado para além da religião, e que se relaciona com minha proposta teórica de analisar "religião"; apenas como uma experiencia especifica do mais amplo leque do sagrado. O conceito chave nessa pesquisa é "práticas de sacralização". Falar em práticas de sacralização nos permite: 1) evitar as concepções dualistas que dividem em sagrado e profano; 2) evitar o inatismo apriorístico das definições clássicas, focando nos processos e não em ontologias; 3) aceder aos "híbridos", que combinam "religião" com política, arte, música, economia etc. de formas que excedem o modelo modernocêntrico de divisão em esferas. Os projetos específicos que contribuem nesse esforço maior incluem: música, fã clubes, futebol, política, "seres extraordinários"; dentre outros.
Publicações Selecionadas
“On the importance of taking risks”. Current Sociology, v. 70, p. 147-152, 2022.
“Nation building and social change in the United Arab Emirates through the invention of Emirati cuisine”. Sociological Review v. 69, p. 538-559, 2021.
Food and Social Change: Culinary elites, contested technologies, food movements and embodied social change in food practices. 1. ed. London: SAGE, 2021. (organização de livro, com Renata Motta)
“Practices of Sacralization”. In: Xóchitl Bada; Liliana Rivera-Sánchez (Orgs.). The Oxford Handbook of the Sociology of Latin America. 1ed.Oxford: Oxford University Press, 2020.
Desigualdades interdependentes e geopolítica do conhecimento: negociações, fluxos, assimetrias. 1. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2018 (organização de livro, com Bárbara Goebbel).
“Ler, escrever e publicar no mundo das ciências sociais”. Revista Sociedade e Estado, v. 33, p. 941-961, 2018.
“Religious Studies in Latin America”. Annual Review of Sociology, v. 42, p. 473-492, 2016 (com René de la Torre).
“Nation building and social change in the United Arab Emirates through the invention of Emirati cuisine”. Sociological Review v. 69, p. 538-559, 2021.
Food and Social Change: Culinary elites, contested technologies, food movements and embodied social change in food practices. 1. ed. London: SAGE, 2021. (organização de livro, com Renata Motta)
“Practices of Sacralization”. In: Xóchitl Bada; Liliana Rivera-Sánchez (Orgs.). The Oxford Handbook of the Sociology of Latin America. 1ed.Oxford: Oxford University Press, 2020.
Desigualdades interdependentes e geopolítica do conhecimento: negociações, fluxos, assimetrias. 1. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2018 (organização de livro, com Bárbara Goebbel).
“Ler, escrever e publicar no mundo das ciências sociais”. Revista Sociedade e Estado, v. 33, p. 941-961, 2018.
“Religious Studies in Latin America”. Annual Review of Sociology, v. 42, p. 473-492, 2016 (com René de la Torre).
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