Susi Anny Veloso Resende

Resumo:

O objetivo dessa dissertação é entender de que maneira as diferenças entre as regiões influenciam nas dinâmicas das relações raciais no Brasil. Assim, a pesquisa realizada procurou diferenças entre as regiões a partir da identificação racial e das percepções de preconceito e discriminação racial. Na dissertação pretendo utilizar dados da pesquisa do survey nacional sobre raça, realizado em 2008 pelo Instituto Datafolha. “O racismo confrontado”, pesquisa que buscou entender de que forma os brasileiros entendem raça e de que forma os indivíduos mobilizam raça dentro de contextos sociais variados. O survey entrevistou 2982 pessoas abordando questões sobre raça e preconceito racial, identidade racial e implementações de políticas públicas com recorte racial.

Palavras-chave:

elações raciais;racismo;diferenças regionais;Nordeste e Sudeste

Abstract:

The goal of this dissertation is to understand in what way the regional differences influence in the racial relationships in Brazil. Therefore, the performed research seeked for the differences between the Brazilian regions, taking as a starting point the racial identification and the many perceptions of prejudice and racial discrimination. In the dissertation, I intend to use the data from the national racial survey, “O Brasil confrontado” (“The confronted Brazil”) performed in 2008 by the Datafolha Institute. The mentioned research aimed to understand in which ways Brazilian people understand race and how the individuals resort to race in different social contexts. The survey interviewed 2982 people, approaching questions on race, racial prejudice and the implementations of racial related public policies.

Keywords:

racial relationships;racism;regional differences;Northeast and Southeast.

Orientador:

GRAZIELLA MORAES DIAS DA SILVA