Ana Maria Galano M. Linhart
Gláucia Villas Bôas
Elina Gonçalves da Fonte Pessanha

RESUMO

Esta dissertação trata de questões relacionadas às práticas profissionais de um grupo de jovens quadros assalariados de organizações não-governamental – ONGs.
Estudos anteriores indicavam algumas transformações no perfil dos quadros de ONGs. Demonstravam significativa implicação do número de vagas naquelas instituições destinadas a egressos de cursos universitários. Além de espaço de militância as ONGs teriam se tornado mercado de trabalho. O ponto de partida desta dissertação é a caracterização das ONGs no Brasil nos anos 90.
Realizada esta apresentação passa-se então à discussão de um dos objetivos desta dissertação: a definição da composição do conjunto de profissionais das ONGs, e as qualificações deles exigidas. As descrições das atividades realizadas pelos agentes investigados constituem um dos elementos principais para a compreensão das atuais funções das ONGs.
Este estudo completa-se com o exame dos significados do trabalho em ONGs, para os agentes nele envolvidos. A atenção é então direcionada para a análise das diferentes representações construídas pelos agentes. Representações que conferem sentido às suas ações e permitem identificar algumas das identidades envolvidas na constituição do grupo.

ABSTRACT

This essay covers points related to the professional skills of a group of young salaried employees who work for Non-governmental organizations – NGO’s.
Prior studies showed a few changes in the profile of the NGO’s. The studies have shown a significant increase in the number of positions available at these institutions which are directed to agents who have a university diploma. In addition to being a place for political activity the NGO’s have become a work market. The starting point of this essay is the characterization of the NGO’s in Brazil in 1990’s.
After this presentation we move on to the discussion of one of the goals of this essay: the definition of tge composition of professional groups at the NGO’s and the qualifications required by them. The descriptions of activities that take place through agents compose one of the main elements of the comprehension of the functions of these NGO’s.This study is completed with the examination of the meanings of the NGO’s work towards the agents involved in them. The attention is then directed to the analysis of the different representations constructed by the agents. Representations that verify the meaning to their actions and allow us to detect some of the identities involved in the construction of the group.