Banca examinadora

Yvonne Maggie
Peter Henry Fry
Mônica Grin
Mirian Goldenberg
Fabiano Gontijo

Resumo

Essa tese discute trajetórias de vida presentes na sociedade brasileira que trazem em comum variadas estratégias de inversão de papéis sociais que correspondem à percepção do lugar de cada um dentro de uma sociedade hierarquizada como a brasileira.Pelé e Carmen Miranda simbolizam essas estratégias de inversão de papéis sociais e suas trajetórias são comparadas dentro da idéia de que existe um imaginário de brasilidade perpassando suas performances nos campos de futebol, nos palcos, nas rádios, no cinema e nas ruas em pleno carnaval. O trabalho amplamente comparativo encontra similitudes e diferenças entre esses dois personagens principais como também entre outros personagens cujas trajetórias estão relacionadas tanto a Pelé como a Carmen Miranda.Para comprovar essas hipóteses utilizo conceitos antropológicos clássicos como “performance social”, “inversão”, “alteridade”, “liminaridade”, “communitas”, “autenticidade” e “carnavalização”. E alguns conceitos também são criados para melhor entendimento da tese como “cultura do improviso” e “imaginário monárquico”.Como conclusão desenvolvo algumas noções que surgiram ao longo da pesquisa e correlaciono com discussões de grande importância no Brasil como identidade nacional, identidades culturais, dominação cultural e a inserção da cultura brasileira dentro de um mundo globalizado de culturas interrelacionadas.

ABSTRACT

This thesis discusses life courses, present at the Brazilian society, having in common several strategies for the inversion of social roles, which correspond to each person’s perception of its position within an hierarchic society such as Brazilian’s.Pelé and Carmen Miranda are symbols to such strategies for social roles inversion. Their life courses are confronted from the idea that there is a “Brazility” imaginary going through their performances at football fields, stages, broadcasts, movies, and on the streets, during Carnival. This widely comparative work finds similarities and differences between those two main characters, as it does among other characters whose life paths are related both to Pelé and Carmen Miranda.To prove this hypothesis, I use classic anthropological concepts, such as “social performance”, ‘”inversion”, “alterity”, “liminarity”, communitas, “authenticity”, “carnivalization”. A few concepts, like “improvisatory culture” and “monarchic imaginary”, are created for a better understanding of this thesis.At the conclusion, I develop some notions brought about during the research, and use them to make a correlation to very important discussion issues in Brazil, such as national identity, cultural identity, cultural domination and Brazilian culture insertion within a globalized world and interrelated cultures.