Rita Zanai de oliveira Arruda

Regina Lúcia de Moraes Morel
Luiz Antonio Cunha
Regina Célia dos Reyes Novaes

Esta dissertação se propõe a discutir a trajetória de uma instituição de educação profissional de jovens e adultos trabalhadores, o CADTS – Centro de Desenvolvimento Técnico e Social – situado na Baixada Fluminense, em São João de Meriti, região de alta densidade demográfica e graves problemas sociais.Criado em 1984, por iniciativa dos trabalhadores, a escola se propõe a ser uma alternativa do ensino profissional tradicional, adotando uma metodologia que associe treinamento técnico e formação política.Procuramos apresentar a trajetória da escola, salientando as soluções encontradas para responder às exigências de um contexto econômico desfavorável sem perder seu caráter inovador e alternativo ao modelo tradicional de ensino profissional.

ABSTRACT

This dissertation aims to present the trajectory of an institution dedicated to the professional education of Young workers: it is called CADTS – Center of Technical Development. It is located at the Baixada Fluminense, at the city of São João de Meriti, in Rio de Janeiro, a region of high demographic density as well of serious social problems.Created in 1984 by workers’ initiative, the school was meant to be alternative to traditional professional training; with this purpose, the instructors use a methodology which links technical training to political education.In our analysis of the school’s trajectory, we have pointed out to the solutions adopted to respond to the demands of an unfavorable economic context without giving up its innovative and alternative propositions to professional education.